Matematiklærere og andre interesserede fra 0. til 10. klassetrin. Formål: At klæde deltagerne på til at sætte Arkitektur og Design på dagsordenen i uge 46 og på Matematikkens Dag torsdag den 12. november 2015.
Kursusbeskrivelse: Med afsæt i forenklede Fælles Mål, der er grundlag for matematikundervisningen fra august 2015, gennemgås og arbejdes der med en række spændende konkrete eksempler på matematikundervisning med temaet Arkitektur og Design. Inspirationsmaterialet giver gode muligheder for fordybelse og er tilrettelagt for både yngste, mellemste og ældste trin.
PRØV! – Mundtlige prøver
Vi giver en grundig instruktion i brugen af PRØV, så I går herfra med et godt overblik over materialet og anvendelsesmulighederne. Vi skal sammensætte prøveoplæg inkl. bilag, så alle kompetencer bliver berørt i en mundtlig prøve i matematik. Medbring egen PC.
GeneralforsamlingDagsorden ifølge vedtægterne.
GeoGebra for mellemtrinnet
Der vil være mulighed for tage ideer med hjem, der kan bruges i egen undervisning. Kurset vil for størstedelen være Hands-on.
FP9 og FP10 matematik – årets opgavesæt
Formål: Formålet med kurset er at give faglærerne i matematik en opdateret viden om tendenser i udviklingen af afgangsprøverne i matematik med særlig fokus på brugen af digitale værktøjer til både kommunikation, problemløsning, ræsonnement og modellering. Kursusbeskrivelse: Workshop, hvor vi vil se på udfordringer og tendenser i de opgaver, som eleverne skal løse ved de skriftlige afgangsprøver i matematik. Der vil blive vist eksempler på elevbesvarelser af udvalgte opgaver.
Et særligt fokuspunkt vil være brugen af digitale værktøjer både i den daglige undervisning og ved prøven. Der vil blive vist, hvordan nogle af opgaverne kan løses med et digitalt værktøj, og der vil blive mulighed for at drøfte, hvordan arbejdet med digitale værktøjer kan inddrages i den daglige undervisning. Der vil blive vist eksempler på hvordan forskellige cas-værktøjer kan bruges ved løsning af opgaverne. En del af kurset vil omfatte en diskussion af årets prøvesæt. I løbet af foråret 2016 er det meningen, at der skal være et pilotprojekt med inddragelse af netop digitale værktøjer ved afgangsprøven i matematik. Der vil afhængigt af, hvor langt projektet er nået, blive vist eksempler på opgaver, hvor elevernes brug af et digitalt værktøj er medtænkt i konstruktionen af opgaven. Nogle af disse opgaver vil teste elevernes færdighed i at bruge et digitalt værktøj, mens andre fx tester elevernes modellerings-, problemløsnings-, eller ræsonnementskompetence.
|